Finnpanelin vuoden 2009 Kansallisen Radiotutkimuksen mukaan radio tavoittaa 95 prosenttia suomalaisista viikoittain. Keskimäärin radiota kuunnellaan yli kolme tuntia päivässä. Suurin osa kuuntelusta tapahtuu edelleen perinteisellä vastaanottimella, vaikka jo kolmannes suomalaisista kertookin silloin tällöin kuuntelevansa radiota netin kautta. Viikoittain nettiradio on kuumana joka kymmenennellä ja kännykän kautta radiota kuuntelee viikossa 6 % kansasta.
– Radiolla on takana hyvä vuosi ja vuosikymmen. Radio tavoittaa päivittäin 3,5 miljoonaa suomalaista ja on erityisen mielenkiintoista nähdä, että haasteellinen kohderyhmä 15–24-vuotiaat nuoret kuuntelevat jopa enemmän radiota kuin kymmenen vuotta sitten. Suomalaisille on asuinpaikasta riippuen tarjolla parikymmentä FM-kanavaa ja tänä päivänä lisäksi lukuisa määrä internet-radiokanavia. Uskon, että radion suosio Suomessa jatkuu vahvana myös uudella vuosikymmenellä, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Sandell kertoo.
Yleisradion (52 %) ja kaupallisten radiokanavien (48 %) kuuntelu jakaantuu edelleen suunnilleen tasan. Suomen kuunnelluin radiokanava on edelleen YLE Radio Suomi 36 prosentin kanavaosuudellaan. YLE:n toiseksi kuunnelluin kanava on 7 % osuudella YLE Radio 1 ja kolmantena on YleX 5 prosentilla. Kaupallisista kanavista ykkösenä jatkaa yhä Radio Nova 11 % kanavaosuudella Iskelmän seuratessa toisena 8 prosentillaan. Kolmanneksi kuunnelluin kaupallinen on Radio SuomiPOP 5 prosentin osuudella.
Suurin osa radiokuuntelusta tapahtuu päiväsaikaan kotona. Klo 7.15-16.30 välisenä aikana radiota kuuntelee yli miljoona suomalaista joka päivä. Iltaseitsemään mennessä kuuntelijoiden määrä vähenee puoleen.
Mediamonitori