Lauri Borénin ja Uula Muoniovaaran ideoima spotti kertoo mustaan laatikkoon taltioituneen hukkuneen tarinan. Kaksikko opiskelee Oulun yliopistossa ja on töissä mainostoimisto Työmaassa.
– Olemme oppineet kisan aikana älyttömästi lisää draaman rakentamisesta ja radiomainoksen tuotannosta. Se avasi silmiä tosi paljon. Cannesin matka tuli oikeastaan bonuksena. Mahtavaa lähteä reissuun kesällä, Borén ja Muoniovaara iloitsevat palkintojenjaon jälkeen.
Raiku keräsi tänä vuonna ennätykselliset 135 käsikirjoitusta. Kilpailun tuomaristo valitsi kisatöiden joukosta kolme parasta, jotka tuotettiin valmiiksi radiomainoksiksi. Tuomaristoon kuuluivat hasan & partnersin AD Anne Kukkohovi, MusicMakersin toimitusjohtaja Kim Kuusi ja kirjailija Tuomas Vimma.
– Olisin toivonut kisatöihin ainoastaan lisää rohkeutta. Suomessa ollaan mainonnassa ja varsinkin yhteiskunnallisessa mainonnassa usein liian ilmeisiä, ja näin oli tälläkin kertaa suuressa osassa kilpailutöitä. Kisassa pärjäsivät ne, jotka olivat löytäneet jonkin uuden kulman, eivätkä tyytyneet ensimmäiseen ideaan, kisan tuomari AD Anne Kukkohovi luonnehtii kilpailun tasoa.
Suomalaiset voivat äänestää oman suosikkinsa osoitteessa www.radiomedia.fi/raiku 23.4.–7.5.2010 välisenä aikana. Vesiturvallisuustyöryhmä päättää 11. toukokuuta Viisaasti vesillä -kampanjan voittajaspotin, joka saa ensi kesänä kuuluvuutta 49 kaupallisella radiokanavalla.
Mediamonitori – RadioMedia