Televisio Internetissä ei ole Suomessa kauhean tuttu näky. Yksi syy tähän on varmasti toiminnan kannattamattomuus maamme hitaiden nettiyhteyksien vuoksi. Jahka valokuituverkkoa rakennetaan pikkuhiljaa, televisiopalvelut Internetissä tulevat varmasti lisääntymään, ja onkin mielenkiintoista nähdä, millaisia vaikutuksia palveluilla on ihmisten katselutottumuksiin.
Internet luo hyvin alustan televisiotoiminnan kehittämiselle ja mahdollistaa huomattavan paljon enemmän interaktiivisia palveluita kuin interaktiivisuutta lisäävänä kovaan ääneen kymmenkunta vuotta takaperin mainostettu digi-tv. Katsojat voisivat esimerkiksi keskustella keskusteluohjelman sisällöstä keskenään ohjelman edetessä Internetin välityksellä. Lisäksi palautteen antamisen kynnys laskisi huomattavasti, sillä lähetys on siellä, mistä löytyvät myös palautekanavat.
Hyvin harvat taitavat lähteä ohjelman jälkeen tietokoneen ääreen ja kirjoittaa tekijöille sähköpostia. En myöskään usko, että palautetta käsiteltäisiin hirveän syvällisesti tai palautteen antaja saisi ylipäätään vastauksen tekijöiltä.
Televisiolähetyksen vastaanottaminen internetin välityksellä lisää katsojan mahdollisuuksia antaa suoraa palautetta ohjelmantekijöille lähetyksen aikana, arvelee kirjoittajavieras Lauri Nieminen. Kuvassa URHOtv:n suora lähetys Hartwall Areenalta. Arkistokuva vuodelta 2010 (Kuva: Tero Toivonen).
Digitaalisen television interaktiiviset palvelut ovat jääneet kokonaan unholaan, eikä niitä liene tulossa myöskään HD-television aikana. IPTV:n lähetyskustannukset ovat varmasti huomattavasti normaalia televisiota pienemmät, joten uuden kanavan perustaminen olisi jonkin verran oikeaan televisiokanavaan verrattuna edullisempaa.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan Internetissä olevien televisiopalveluiden ja ohjelma-arkistojen kehitystä. Itse ainakin olen käyttänyt jo parin vuoden ajan huomattavan paljon enemmän aikaa YouTuben ja nyttemmin myös Voddlerin parissa tavallisen television sijaan. YouTube mahdollistaa esimerkiksi tuntemattomille artisteille helpon tavan tuoda musiikkivideot ihmisten nähtäville, toisin kuin esimerkiksi musiikkikanava The Voice, joka palvelee vain nimekkäiden levy-yhtiöiden ja jo valmiiksi tunnettujen artistien etua.