Yhä suurempi osa television ohjelmatarjonnasta on tositelevisiota, kertoo tuore liikenne- ja viestintäministeriön teettämä Suomalainen televisiotarjonta 2014 -raportti. Tosi-tv-ohjelmat kattoivat 26 prosenttia koko tv-tarjonnasta. Niillä oli kasvua edellisvuoteen kaksi prosenttiyksikköä. Toiseksi suosituimpana jatkoi ulkomainen fiktio. Tarjontaan sisältyi myös kevyttä musiikkia, viihdettä, asiaohjelma sekä elokuvia ja lifestyle-ohjelmia. Lastenohjelmien, ajankohtaisohjelmien, kulttuurin, uutisten ja urheilun osuudet olivat verrattain vähäisiä, noin kaksi prosenttia.
Vuoden 2014 monipuolisemmat kanavat olivat MTV3, Yle TV2 sekä Yle Fem. Kaupallisten kanavien ohjelmatarjontaa hallitsivat pohjoisamerikkalaiset tuotannot. Kaikilla paitsi MTV3:lla ja Kutosella pohjoisamerikkalaiset tuotannot olivat pääosassa. Ylen kanavien sisällöstä puolet oli kotimaista tuotantoa ja pohjoisamerikkalaista noin kymmenes.
Maksullisten tv-palveluiden ja nettitelevision yleistyminen ei hidasta perinteisen tv:n ohjelmatarjonnan kasvua. Viiden otosviikon aikana tarjontaa oli yhteensä noin 210 tuntia vuorokaudessa eli kuusi tuntia enemmän kuin edellisvuonna.
Suomalainen televisiotarjonta on vuosittain toteutettava tutkimus, jonka tarkoitus on antaa määrällinen yleiskuva maksuttomien tv-kanavien tarjonnasta.
Mediamonitori
Aiheesta muualla: Suomalainen televisiotarjonta 2014