Kommentti: Klassisen musiikin radiolla ei Suomessa vuolla kultaa

kirjoittanut

kategoriassa

Klassista musiikkia soittava kaupallinen radiokanava on Suomessa käsite, jota ei hevillä horjuteta. Klassisen musiikin, tuttavallisemmin ”klasarin” soittaminen on osoittautunut vajaan 30 vuoden aikana kaupallisesti kannattamattomaksi, mutta silti meillä toimii edelleen yksityisessä omistuksessa oleva klassisen musiikin radio. Yleisradiolla on luonnollisesti oma digitaalinen ”klasarikanavansa”, mutta Ylen rahoitus ei nojaakaan mainontaan vaan verotuloihin.

Nyt klassisen radion pyörittämistä yrittää Bauer Media, jolla kansainvälisenä konsernina on pelinappulaa käytettävissään. Bauerille siirtynyt Radio Classicin taustayhtiö Kuunappi Oy pysyi kiinalaisomistuksessa pitkään, sillä nykyinen Radio Classic syntyi vuonna 2012 Rondo Classicin tilalle. Liiketoimintakaupan myötä radioaseman toimitus muutti Tampereelle, jossa se tulee jatkossakin olemaan – joskin eri osoitteessa kuin tähän asti.

Rondo FM -nimellä toiminut, ja sittemmin Rondo Classiciksi muuttunut, klassisen musiikin kaupallinen radiokanava ehti toimia vain parisen vuotta. Kanavan perusti vuonna 2010 laadukkaasta musiikkialan aikakauslehdestä Rondosta kannuksia hankkinut yhtiö Classicus Oy. Tavoitteet laadukkaan toimitetun ohjelman tekemiseksi olivat korkealla kanavan aloittaessa, mutta realiteetit tulivat aika pian selviksi. Lehtien kustantaminen jatkuu, mutta radio sai mennä. Rondolla on nykyisin netissä lähettäviä klassisen musiikin radiokanavia.

Ennen Rondon ryhtymistä toimeen ja radiotoimiluvan hakemista klassisen musiikin kaupallisilla aalloilla ehti olla hiljaista. Rondo FM:n edeltäjä Classic Radio meni nurin sen taustayhtiön 4Radio Oy:n taloussotkujen takia elokuussa 2009. 4Radio Oy:lle Classic Radion oli myynyt heinäkuussa 2008 Metroradio Finland Oy, joka oli todennut klassisen musiikin kanavan omistamisen olevan kannattamaton bisnes.

Metroradiolle Classic Radio oli päätynyt vuonna 2004. Sitä ennen sitä pyöritti brittiläinen yhtiö, jolla oli valtakunnallinen Classic FM -ketju Britanniassa. Tämä brittiläinen asema on edelleen olemassa, vaikka omistus on silläkin vaihtunut.

Classic Radio oli ensimmäinen Suomeen perustetuista niin sanotuista erikoisradioista. Sen lähetysverkko laajeni vuoden 1994 loppupuolella Suomen suurimpiin kaupunkeihin ja samalla kanavan nimeksi tuli Classic FM. Laajentuneen kanavan avajaisia vietettiin syksyllä 1994, kun Classic FM:n vihki virallisesti Edinburghin herttua, prinssi Philip.

Ennen kuin kuninkaallinen kosketus pyyhkäisi radiokanavan yli, ehti asema toimia edellisellä omistajalla parin vuoden ajan. Classic Radion perustivat turkulaisen Radio Sadan omistaja Pro Radio Oy, espoolainen Radio Kantri Oy ja ruotsalainen VLT Media Ab. Paikallisradiona taajuudella 92,9 MHz aloittaneen Classic Radion avajaisia vietettiin juhlavasti Bulevardin radiostudiossa Helsingissä 13. tammikuuta 1992. Radiokanavan lupayhtiö oli Radiolohi Oy ja sen toimitusjohtajana työskenteli Leena Ryynänen.

Bulevardilta Tampereen Kehräsaareen on matkaa 28 vuotta ja noin 175 kilometriä. Klassisen musiikin radiokanavat ovat tänä aikana syntyneet ja kaatuneet. Nyt on edessä uusi aika ison mediayhtiön kainalossa. Tuskin Radio Classicista tulee mikään häikäisevä menestystarina tälläkään kertaa, mutta sen mahdollisuudet pysyä hengissä ovat paremmat kuin aikoihin. Bauer Mediaa sitoo myös klassisen musiikin radion toimilupa, jossa edellytetään ohjelmiston olevan nimenomaan klassista musiikkia.

Laadukkaasta klassisen musiikin koulutuksesta tunnettu Suomi on omat klasarikanavansa ansainnut. Yleisradiota kaupallinen toimija ei voi täysin haastaa, mutta se voi tarjota lisäarvoa olemalla oikeasti laadukas kevytvaihtoehto Yle Klassiselle.

Kirjoittaja on Mediamonitorin vastaava tuottaja.