Kun vuosi vaihtuu, monet tekevät uudenvuodenlupauksia. Viime vuoden lopun muotilupaus tuntui olevan sosiaalisessa mediassa levinnyt haaste tyyliin ”pidän somelakkoa niin monta päivää, kuin tämä postaus kerää tykkäyksiä”. Jää nähtäväksi, kuinka moni somessa mielestään liikaa aikaansa kuluttava kyllästyy lakkoiluun ennen aikojaan. Vuoden voi aloittaa nollasta vaikka lakkoilemalla tai yksinkertaisesti vain tekemällä samoja vanhoja asioita uudelleen ja uudelleen vuodesta toiseen.
Sosiaalinen media hallitsee meitä, vaikka emme sitä myöntäisikään. Kaikki eivät käytä somea lainkaan, mutta monet asiat ovat sinne siirtyneet. Parhaimmillaan somekanavat voivat tarjota nopean tiedonvälityskanavan, mutta pahimmillaan ne ovat täynnä valeuutisia, epämääräisiä väitteitä ja tahallista trollaamista.
Sosiaalinen media ei tietenkään ole yksi mustavalkoinen möykky, vaan siellä on monenlaisia vivahteita, myös hyviä asioita. Harrastajaporukat voivat jakaa tietoa tapaamisistaan tai muista kiinnostavista asioista omissa ryhmissään. Urheilusta kiinnostuneet saavuttavat tiedon suosikkijoukkueen tulevista otteluista tai pelaajasiirroista kätevästi joukkueen hyvin toteutetulta Instagram-tililtä. Tiktokissa ammattiosaaja voi kuvata omaa päiväänsä livevideolla ja rupatella samalla kanavan seuraajien kanssa.
***
Sosiaalisen median perusajatus on vuorovaikutteisuus. Palaute ja keskustelu tulee suoraan ja välittömästi. Jutut myös vanhenevat äkkiä, varsinkin jos kyseessä on esimerkiksi 24 tuntia esillä oleva videokela tai uutisaihe, joka ei enää herätä kiinnostusta päivien tai viikkojen jälkeen. Somesisältö on valitettavan usein kiireellistä jutusta ja aiheesta toiseen loikkimista. Kaikki tapahtuu nopeasti, kaikkeen on reagoitava heti ja kaikesta on oltava jotain mieltä. Se on somea pahimmillaan. Syventyvyys ja asioiden tarkka taustoittaminen jäävät vähemmälle. Some suorastaan pakottaa sylkemään oman pahan olon ulos heti enempiä sanavalintoja tai seurauksia miettimättä.
Ei sosiaalista mediaa ihan kokonaan kannata tuhota, mutta aika monia asioita siitä voisi korjata. Niitä tuskin muutetaan nykyisestä, sillä somejättien eli sosiaalisen median sovellusten omistajien tavoite on voiton takominen, eikä lypsävää lehmää kannata teilata. Koukuttava tarve välttyä putoamasta päivänpolttavuuden ulkopuolelle eli tuttavallisemmin FOMO (fear of missing out) pitää huolen siitä, että harva somessa roikkuva pystyy lopulta sieltä pitkään poissa olemaan.
***
Mediamonitori tekee sosiaalisessa mediassa nykyisin vain Facebook-postauksia. Niissä kerrotaan sivustolla julkaistuista uutisista ja päivityksistä. Ne saattavat olla monelle yksi väylä käydä vilkaisemassa, mitä sivuostolla tapahtuu. Ilman sosiaalista mediaakin pärjää, koska Mediamonitori on ollut ja tulee olemaan ensisijaisesti mediasivusto, jonka päätuotetta sosiaalinen media vain tukee.
Alkaneelle vuodelle on muuten tulossa toivon mukaan jotain kiinnostavaa luettavaa. Loppuvuosi 2024 oli kieltämättä nihkeä, koska uutisten päivittäminen tuotti tuskaa. Ei oikeastaan ollut aiheitakaan ja linjan löytäminen oli vaikeaa. Voimat keskitettiin audion tuottamiseen eli uutisiin, joita on voinut kuulla kolmelta radioasemalta. Osa näistä julkaistaan jatkossakin Mediamonitorin sivuilla ja osa paljon parjatussa Facebookissa – miksi ei, koska niilläkin on kuuntelijoita siellä ollut.
***
Kaikki eivät aloita vuotta numerosta nolla. Kaupallisella radioalalla vuoden 2025 numerot ovat neljä ja nolla. 24. tammikuuta tulee kuluneeksi 40 vuotta ensimmäisten paikallisradiolupien myöntämisestä ja keväällä sama aika ensimmäisten radiolähetysten alkamisesta. Ehkä näistä aiheista saadaan jotain kivaa Mediamonitoriinkin. Sehän on tehtävämme ja siihen huutoon meidän pitäisi vastata.
Hyvää uutta vuotta 2025, rakkaat lukijamme!
Kirjoittaja on Mediamonitorin vastaava tuottaja
Vastaa